M-marketing ApS logo

702.000 husstande siger nej tak til reklamer, hvad gør man så?

Flere og flere ønsker ikke længere reklamerne ind af brevsprækken. Der er nu 702.000 husstande som ikke ønsker reklamer, det er en stigning på godt 66.000 siden årsskiftet.

702.000 siger nej tak til reklamer, hvad gør man så?Hvis vi holder tallene op imod antal husstande, svarer det til ca.25 procent af de danske husstande som ikke ønsker reklamer.

Reklameaviser udfordres også økonomisk i forhold til lovsforslag som skal gælde fra 2013. Her vil man fra regeringens side af, forsøge at hente dkk 380mio., hvis forslaget gennemføres. Det vil betyde øgede udgifter i forbindelse med tryk og distribution af reklameaviser. (Husets Markedsføring 10.sep. 2012 og 5 sep. 2012)

Her vil vi ikke gå i dybden med ovenstående udfordringer, men forholde os til alternativer som kan supplere eller måske erstatte reklameaviserne på sigt.


Nuancer i nej tak ordningen gør en stor forskel

Der er en nuance i forbindelse med nej-tak ordningen man skal være opmærksom på:

“Nej tak-ordningen har to varianter: Forbrugerne kan vælge alene at sige nej tak til de adresseløse reklamer, men fortsat modtage lokale ugeaviser og andre skrifter. Eller de kan sige pænt nej tak til hele pakken – både reklamer og ugeaviser.
Eva Malene Hartmann, chef for privatkunder i Post Danmark.” (Politiken 4. sep. 2012)

Herved kan man stadigvæk når ud til de fleste kunder igennem annoncer i lokalaviser, men det er blevet sværere via adresseløse omdelinger.


Ret synet mod ugeaviser og andre skrifter

En strategi kan være, at ligge mere vægt på annoncering i lokalaviser og skrifter. Disse kommer ofte forbi ‘nej tak til reklamer skiltet’.

Udfordringen ved annoncering i lokalaviser er ofte en begrænset annonceplads. Man har ikke ligeså frie tøjler, som hvis man udgav sit eget katalog.

Dette er der råd for hvis man bruger de smarte digitale muligheder. Fx kan det nye annoncevalg understøttes med en digital strategi på hjemmesiden + mobil-hjemmeside hvor man kan tilbyde rigtig meget målrettet information direkte til interesserede kunder fx ligesom http://www.mobil.superbest.dk hvor man tilmed har mulighed for at handle direkte via mobilen (besøg med mobilen).


Oplagte muligheder i forbindelse med annoncer i ugeaviser og skrifter

Det anbefales altid, at gøre det hurtigt og nemt for potentielle kunder, at tilmelde sig Email og SMS-nyheder. På den måde har man andre kontaktmuligheder fremover, og behøver ikke altid bruge de dyre trykte medier.

Hos M-marketing tilbyder vi en nem løsning, hvor kunden både bliver tilmeldt SMS og Email samtidig, bare ved at sende én SMS. Dette er en oplagt mulighed som er utrolig nem at bruge.

Sjove annoncer kombineret med QR-koder som er veludført, kan også hurtigt vække kundernes interesse. Hvis først kunden har scannet en stregkode og er på virksomhedens mobilsite (webapp) er der et væld af muligheder for, at vise flotte tilbud.
På Mobilen er man ikke længere er begrænset af den fysiske plads der er i det medie man annoncerer i, derfor har man helt andre muligheder at vise indhold, video, billeder mv.


Opbyg en længerevarende relation via en professionel kundeklub og skær enkelte annoncer væk med tiden

Når ens kundeklub har en passende størrelse, kan man vælge at fjerne udvalgte trykte kampagner og kun sende ud til kundeklubben.

Man kan evt. fremhæve i annoncerne, at hver 3 annonce kun udsendes digitalt via Email/SMS og det derfor er vigtigt kunderne tilmeldes kundeklubben hvis de ikke vil gå glip af de udvalgte tilbud.

På sigt kan man ændre i antallet af fysiske annoncer i takt med at kundeklubben vokser og man føler man når bredt ud via sin kundeklub.

På SuperBrugsen’s hjemmeside forsøger man at få flere kunder til at bruge den digitale tilbudsavis og sige ‘nej tak til reklamer’, for at minimere papirspild. Se mere her.


Ring eller udfyld kontaktformularen, så kan vi med udgangspunkt i jeres konkrete situation komme med gode råd.

Arkiv over nyheder

Relevante artikler

link til flere artikler

M-marketings produkter

link til flere produkter

Adresse

M-marketing ApS
Bystævnevej 2
DK-5200 Odense V

Kontaktinfo

Tlf.: +45 5192 8574
mail: info@m-marketing.dk

Åbningstider

Mandag til torsdag 9.00-16.00
Fredag 9.00-15.00

Vi er klar til at hjælpe

© 2018 m-marketing aps